Fabriek 61 is unieke eventlocatie in Ranst (Antwerpen) met industrieel design.


De bezielers van Fabriek 61 – Dries Vinck en Liesbeth Spruyt – waren al een tijdje op zoek naar een ruim pand met karakter. Dries leidt een web- en grafisch bureau en Liesbeth maakt hedendaagse, conceptuele schilderijen onder de naam Studio Spruyt.

Fabriek 61 is dan ook de perfecte weerspiegeling van hun creatieve karakters en maakt het mogelijk om de professionele activiteiten van dit dynamische powerkoppel te bundelen in één gebouw.

Het authentieke pand – een voormalige pralinefabriek in Ranst – doet dienst als woning, maar biedt ook voldoende galerij- en evenementenruimte.

Het resultaat is verbluffend. Fabriek 61 is uitgegroeid tot een sfeervolle eventlocatie met industriële look waar Dries en Liesbeth tot zo’n 48 mensen kunnen verwelkomen. En dat zonder in te boeten aan gezelligheid of schoonheid.

Dit pakt uit in een interieur dat natuurlijk, sober en minimalistisch aanvoelt. De verrassende kleuraccenten van de schilderijen van het Antwerpse label Studio Spruyt geven een frisse, dynamische toets en meer diepte aan het geheel.

De natuurlijke eenvoud en authentieke designs vind je terug in de kleinste details: van zorgvuldig gekozen meubels tot kwaliteitsvol en duurzaam deur-, raam- en meubelbeslag van Dauby.

Industrieel design, natuurlijk interieur

Fabriek 61 is de perfecte symbiose tussen een industrieel design en een natuurlijk interieur. Dries en Liesbeth kozen voor authentieke, natuurlijke materialen die rust en eenvoud uitstralen en toch voor de nodige inspiratie zorgen. Bij Fabriek 61 geniet je van een instant thuisgevoel!

Studio Spruyt

Om het strakke, industriële design te breken en het sobere interieur te voorzien van een verrassende, hedendaagse kleurinjectie doet het gebouw ook dienst als knappe galerieruimte en kijkwoning die de bezoekers een duidelijk beeld geeft van hoe de conceptuele schilderijen van Studio Spruyt het best tot zijn recht komen. Een gedurfde combinatie die voor de nodige dosis inspiratie zorgt!

Tussen de uitgebreide kunstcollectie vind je schilderijen die doen denken aan:

  • monochrome werken;
  • zwart-witprints;
  • vergeelde tekeningen;
  • schilderijen die uit meerdere luiken bestaan;
  • uitgerafelde wandtapijten.

Eén blik volstaat niet om de verschillende details, kleuraccenten en texturen waar te nemen. De verschillende dimensies van deze eyecatchers zorgen er ongetwijfeld voor dat je bij elke blik iets nieuws waarneemt. Dat komt omdat de schilderijen bestaan uit meerdere lagen en kleuren die vervolgens afgeschuurd worden zodat de canvas of textuur van de canvas steeds zichtbaar blijft.

En dat oog voor detail vind je terug in het hele interieur van Fabriek 61.

Zo leverde Dauby duurzaam deur-, raam-en meubelbeslag in elke ruimte van dit magnifieke pand met industriële charme. Achter elk stukje beslag schuilt een verhaal.

Chemin de Fer

De spoorwegkruk of het historische Chemin de Fer-model werd aan het einde van de 19de eeuw ontworpen. Deze prachtige deurknop werd rijkelijk gebruikt in de luxueuze Oriënt Express, hét symbool voor de stilistische overgang naar de moderniteit.

In Fabriek 61 werd gekozen voor een spoorwegkruk in Wit Brons aan de dubbele deur in de gang.

Dit authentieke model vinden we ook terug in de dressing: de vlinderknopjes uit de Pure®-lijn van Dauby geven een speelse toets aan het geheel. Ook voor deze collectie werd de inspiratie gehaald bij het klassieke Chemin de Fer-model.

Tom Lenaerts

Op de voordeur prijken strakke Dauby-deurknoppen in Wit Brons, afkomstig uit de collectie van Belgisch designer Tom Lenaerts. Eenvoud en functionaliteit staan centraal.

De lichte kleur van het pure brons vormt een mooie aanvulling op het zwart gelakte schrijnwerk.

Op de tweede verdieping van Fabriek 61 werd er eveneens gekozen voor het raam– en deurbeslag van Tom Lenaerts in Wit Brons. Op het gelijkvloers aan de ramen vooraan daarentegen, kozen Liesbeth en Dries dan weer voor raampompen in Ruw Metaal.

Dit ontwerptalent van eigen bodem heeft als leuze “form follows function” en dat resulteert in no nonsense modellen met een ruwe afwerking en minimalistisch lijnenspel.

Bauhaus

Bauhaus, een academie voor architectuur en vormgeving, werd kort na de Eerste Wereldoorlog opgericht. Deze stijl staat symbool voor de opkomst van het industrieel design en is het begin van een wereldwijde verspreiding van de modernistische gedachte.

Dauby brengt met haar retromodellen een ode aan deze strakke designstijl waarin vorm en functie centraal staat. Zo vinden we het PH1928-raambeslag doorheen het hele pand terug in Ruw Metaal en Verouderd IJzer:

Op de eerste verdieping werd er gekozen voor Bauhaus-deurklinken in Ruw Metaal voor de authentieke, witgelakte binnendeuren te voorzien van een elegant en minimalistisch cachet.

Thuiskomen in een warm, industrieel design

Dries en Liesbeth wilden met Fabriek 61 een ruw industrieel design creëren, met tegelijk rustige en natuurlijke elementen. Sober, minimalistisch en licht met verrassende, kleurrijke schilderijen als finishing touch.

In samenwerking met architecte Isabelle Maes kwam er een heus designpareltje tot leven. Het pure karakter van dit pand komt tot uiting in de sterke contrasten tussen donker en licht en het gebruik van warme, natuurlijke materialen. Een verrassende mix die ontzettend goed uitpakt.

Dries en Liesbeth hadden een duidelijke visie voor ogen toen ze Fabriek 61 onder handen namen: alles klopt tot in de kleinste details. Doorheen de woning kregen zelfs de toiletten en badkamers een uitgebreide makeover met de nodige finesse.

Deze ruimtes werden uitgerust met stijlvolle accessoires van Dauby die het totaalplaatje alle eer aandoen. Het toilet op de tweede verdieping is voorzien van een toiletborstelhouder en toiletrolhouder in Wit Brons.

Dit prachtige, warme materiaal vinden we ook terug in de badkamer op de tweede verdieping. Deze beschikt namelijk over een handige stang met korte steunen en haakjes om eenvoudig alle badhanddoeken te laten drogen.

In het toilet en de badkamer op de eerste verdieping werd er beroep gedaan op Verouderd IJzer die een typische verweerde look uitdraagt: een perfecte aanvulling bij het pure, industriële design. In het toilet staat er een toiletrolhouder en een toiletborstelhouder van Dauby. In de badkamer werden er strakke kapstokhaakjes gemonteerd voor het zorgvuldig ophangen van badkamertextiel.

De dubbele toiletruimte op het gelijkvloers werd ook tot in de puntjes uitgerust met matching toiletaccessoires voor een extra luxueus gevoel. Voor de toiletborstelhouder werd er gekozen voor Verouderd IJzer, de toiletrolhouder is in Ruw Metaal.

Authentiek beslag in natuurlijke materialen

Achter het beslag van Dauby schuilt een passie voor

Elk stukje beslag wordt in zandmallen vervaardigd. Zo ontstaat er aan het oppervlak een ruwe finish met kleine imperfecties. Vervolgens wordt het beslag met de hand afgewerkt. Het resultaat past perfect in het industrieel design van Fabriek 61.

De natuurlijke materialen zorgen voor een warme toets in het geheel. Wit Brons heeft een elegante, zilverachtige kleur. Net zoals andere materialen is Wit Brons onderhevig aan een living finish. Die krijgt een mattere patine naarmate het gebruik ervan. Het Verouderd IJzer en Ruw Metaal staan de industriële look extra kracht bij.

Authentieke modellen die een stukje geschiedenis herbergen, zijn het uithangbord van Dauby. Het raam-, deur- en meubelbeslag vertelt een verhaal en brengt het verleden tot leven in je interieur.


Klaar om net zoals Dries en Liesbeth je interieurdroom vorm te geven tot in de fijnste details? Contacteer ons voor meer informatie of vind snel je dichtstbijzijnde verdeler.

Stuur een berichtje

Een vraag ?
Stuur een berichtje






TOP