Belgische Makelij

In 1883 werd de Oriënt Express op de sporen gezet door de Belgische Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL).

Dit was een realisatie van de Belgische ingenieur Georges Nagelmackers, die de bedoeling had om het internationaal reizen comfortabeler te maken door een soort van hoteltrein te creëren. Deze luxetrein vervoerde de allerrijksten van Londen naar Istanbul.

Pure Luxe

De treinen die op deze spoorweg reden waren het symbool van de welvaart die in deze periode werd verworven door de Europese kolonies. Luxeproducten zoals ivoor, goud, zijde, etc. werden rijkelijk gebruikt in het interieur van deze luxe voertuigen. Deze treinen waren daarom ook een inspiratie voor vele schrijvers en regisseurs. De Oriënt Express is een mijlpaal in de Europese geschiedenis, en duidt een overgang aan naar de moderniteit.

De spoorwegkruk: Chemin De Fer

Voor de Oriënt Express werd ook een speciale deurklink ontworpen voor de smalle deurlijsten in de eersteklas coupés, het alom bekende Chemin de Fer model. Dit asymmetrische model bestaat uit een L en een T greep, de T staat voor “tirer” en zo was het duidelijk voor de passagiers aan welke kant ze moesten trekken of duwen.

Producten

Chemin de Fer modellen


Dit bericht werd vertaald met de steun van Flanders investment & trade
TOP