Belgische Makelij
Dit was een realisatie van de Belgische ingenieur Georges Nagelmackers, die de bedoeling had om het internationaal reizen comfortabeler te maken door een soort van hoteltrein te creëren. Deze luxetrein vervoerde de allerrijksten van Londen naar Istanbul.
Pure Luxe
De treinen die op deze spoorweg reden waren het symbool van de welvaart die in deze periode werd verworven door de Europese kolonies. Luxeproducten zoals ivoor, goud, zijde, etc. werden rijkelijk gebruikt in het interieur van deze luxe voertuigen. Deze treinen waren daarom ook een inspiratie voor vele schrijvers en regisseurs. De Oriënt Express is een mijlpaal in de Europese geschiedenis, en duidt een overgang aan naar de moderniteit.
De spoorwegkruk: Chemin De Fer
Voor de Oriënt Express werd ook een speciale deurklink ontworpen voor de smalle deurlijsten in de eersteklas coupés, het alom bekende Chemin de Fer model. Dit asymmetrische model bestaat uit een L en een T greep, de T staat voor “tirer” en zo was het duidelijk voor de passagiers aan welke kant ze moesten trekken of duwen.
Chemin de Fer modellen
Dit bericht werd vertaald met de steun van